Madách Imre: Az ember tragédiája

Az ember tragédiája világirodalmi rangú remekmű, ez tette Madách Imre nevét hallhatatlanná. A magyar irodalom dráma műfajának kiemelkedő műve. A mű kérdései azóta is életben tartják a költeményt.

Irodalomtörténeti helye: önmagában áll a korban, a romantika és
a realizmus határán.

Madách élete

  • Születés és család
    • Született 1823-ban.
    • Nemesi családban nőtt fel.
    • Apja korán meghalt, anyja egyedül nevelte.
    • Édesanyja: Majthényi Anna
    • Anyja birtokot vezetett, ami nagy hatással volt rá.
  • Tanulmányok és munkásság
    • A gimnázium hat osztályát magántanulóként végezte. (Váci piarista g.)
    • 1837-ben Pestre költözött, ahol a bölcsészeti és jogi karra járt.
    • A reformkor eszméivel szimpatizált, ami befolyásolta gondolkodását.
    • Balassa gyarmat, ügyvéd, másod jegyző
  • Visszatérés és házasság
    • 1840-ben visszatért Nógrádba, ahol aktív szerepet vállalt a megyei közéletben.
    • 1845-ben vette feleségül Fráter Erzsébetet.
    • hazasság nem sikerült jól (Éva alakja)
    • Három gyermekük született.
  • Forradalom és börtön
    • 1848-ban betegeskedett, ezért nem vett részt aktívan a forradalomban.
    • élelmezési fő biztos lett
    • 1852-ben letartóztatták Kossuth titkárának rejtegetése miatt.
    • Felesége megcsalta, 1854-ben elváltak.
  • Közélet és halál
    • 1860-ban országgyűlési képviselő lett.
    • Megérte Az ember tragédiájának sikerét, MTA tagja lett.
    • 1864-ben szívbaja miatt meghalt.

A magyar drámaköltészet legszebb darabjai:

  • Csongor és tünde          (Vörösmarty Mihály
  • Bánk bán                           (Katona József)
  • Az ember tragédiája     (Madách Imre)
    • Ősbemutató 1883
    • Nemzeti Színház
    • Paulai Ede rendezte

3, A tragédia előzménye:

a, történelmi előzmények:

Kiábrándulás

— 1848-49-es forradalom és szabadságharc elvesztése

— magyar függetlenség esélyének elvesztése

— kiegyezés

b, filozófiai előzmény

A mű két korszak határán áll, ezek egymással ellentétesek.

Bizakodás

— romantikus, liberális történelemfilozófia

— gyülekezés

— szólás, vallás és sajtószabadság

— filozófia megalapozója Hegel. Madách a heigeli teremtést, mely
     szerint a világot egy abszolút szellem hozta létre, amely maga a
     tökély, összekapcsolja a bibliai teremtéssel.

— tudományos felfedezések

4, Művek

Az ember tragédiája

                                – tragédia műfaja drámai költemény, kétszintes dráma, világdráma

   könyvdráma, elsősorban olvasásra alkalmas

                Téma:

                               -Bölcseleti , filozófiai mélységű mely az élet célját kutatja

A tragédia alapkérdései:

— Mi az élet értelme? „Mi végre a teremtés?”

— A nő és a férfi kapcsolata hogyan alakul?

— Az emberiség történelme a fejlődés útján halad-e?

kérdései az egész emberiséget érintik, ezért világ drámának vagy emberiség költeménynek is nevezzük

1840: Lantvirágok

  • verses kötet

A civilizátor / Mózes – drámák

Az ember tragédiája

A szereplők egy-egy eszmét érték rendet testesítenek meg.

 Forrásai:

  • Biblia (teremtés történet [édenkert, eredő bűn])
  • Goethe: Faust (az örök élet, szövetség az ördöggel)
  • Byron: Káin

Színek:

  1. Menny
  2. Paradicsom
  3. A paradicsomon kívül
  4. Egyiptom
  5. Athén
  6. Róma
  7. Konstantinápoly
  8. Prága l.
  9. Párizs
  10. Prága II.
  11. London
  12. Falanszter
  13. Az űr
  14. Jégvilág
  15. Paradicsomon kívüli pálmafás vidék

Bibliai színek: 1, 2 3

Keretszínek: 1, 2, 3, 15

A világ keletkezése a Biblia, a keresztény mitológia alapján.

A tizenöt részből álló mű első három színe és az utolsó szín keretbe foglalja a közbeeső tizenegyet.

 A keretszínek a Mennyben, a Paradicsomban és a Paradicsomon kívül játszódnak.

Történeti színek

  • IV –XIV -ig
  • Lucifer végig vezeti Ádámot és Évát az emberiség történelmén, célja minden eszme kudarcának be bizonyítása
  • kronologikus sorrendbe haladnak a múlttól a jövőig
  • Ádám és Éva minden színben más alakot öltenek
  • Lucifer elrejti Ádám elől az értékeket, és rendre hátrányos helyzetbe hozza
  • Ádám lelkesedik, cselekszik (próbálkozik értéket teremteni) de rendszeresen elbukik

I. szín: A Mennyben

Az Úr megteremti a világot.

Az Úr és Lucifer között konfliktus támad. Lucifer fellázad az Úr ellen, részét követeli: “Együtt teremténk, osztályrészemet követelem”.

Lucifer célja az Úr világát megdönteni. Be akarja bizonyítani, hogy nincs értelme az életnek. Konkrét célja elérni, hogy Ádám öngyilkos legyen, megszűnjön a népesedés, megakadályozni, hogy elinduljon a dialetika.

„A gép forog az alkotó pihen”  az úr mondta

„Nemadhatok mást csak mi lényegem” – Lucifer

II. szín: Paradicsomban-bűnbeesés

A Biblia történetének megfelelően Lucifer rábeszéli Ádámot és Évát, hogy egyenek a tiltott fák gyümölcséből. Éva hajlik jobban a bűn felé, azt állítja, az Úr eleve bűnösnek teremtette.

“Miért büntetne? – Hisz ha az utatkitűzte, melyen hogy menjünk kívánja, egyúttal olyannak is alkotott,hogy vétkes hajlam másfelé ne vonjon.”

A bűn elkövetése miatt el kell hagyniuk a Paradicsomot.

„A tett halála az okoskodás” Lucifer

III. szín: Paradicsomon kívül

Ádám az édenból való kiűzetéstkövetően is a tökéletes boldogságot keresi.

Ádám meg akarja tudni életének értelmét, meg akarja látni jövőjét. Ezután Lucifer egy manipulált történelmet mutat be. Ádám és Éva nyomorúságban élnek a Paradicsomon kívül. Lucifer megígéri Ádámnak, hogy végigkíséri őt az emberiség múltján, aki álomba merül és megálmodja az emberiség történetét.

„Nem az idő halad mi változunk” – Lucifer

IV. szín: Egyiptom

Az ókori Egyiptomot mutatja be. – helyszín

Ádám, mint fáraó élvezi dicsőségét.

Minden hatalom az övé, de mégsem boldog, mert ezt nem magának köszönheti. Ezt az Úrtól kapta.

A trón magasából nem hallja a nép fájdalmas sikolyát. Ádám felemeli magához Évát és ezáltal kiábrándul a zsarnokság rendszeréből.

V. szín: Athén

Athénban játszódik, ahol Ádám, mint Miltiádész szolgálja a nép ügyét. – helyszín

Sokáig ezért igen népszerű ember. Később a nép ellene fordul, így Ádám kiábrándul az athéni demokráciából.

VI. szín: Róma

A császárkori Rómában játszódik, ahol a gazdagok egész nap szórakoznak, mulatoznak. – helyszín

 A közügyekkel senki sem foglalkozik. A cselszövés és a gyilkosság mindennapos. Ádám egy új vallástól, a kereszténységtől vár megoldást.

„Legyen hát célod: Istennek dicsőség Magadnak munka” – Péter apostol

VII. szín: Konstantinápoly

A középkori Konstantinápolyban játszódik, ahol Ádám a keresztes had vezére, Lucifer pedig a fegyvernöke. – helyszín

Ádám lelkesedik az eszméért, a nép azonban fél, hiszen fosztogatnak és rabolnak. Az egyház üldözi az eretnekeket. Több keserű tapasztalat éri. Az egyház egyes érzéseket tilt, másokat pedig engedélyez.

„Nem a kakas szavára kezd virradn, de a kakas kiált, mert hogy virrad” – Lucifer

VIII. szín: Prága I.

A prágai császári udvart mutatja be.  – helyszín

 A feudális rendszer hanyatlásnak indult. Az udvar körében elterjedt a babonaság. Ádám Keplert, a csillagászt testesíti meg. Kényszerűségből horoszkópokat készít. Felesége, Éva szemtelenül viselkedik, kacérkodik és állandóan pénzt kér. Ádám elaszik és a francia forradalom idején ébred fel.

Ádám = Kepler a csillagász

IX. szín: Párizs

A forradalmi Párizs idején járunk  – helyszín és idő

Ádám Danton képében szónokol a tömegeknek. Őt is magával ragadja az őszinte lelkesedés. Bár Danton vérpadra kerül, mégis ez az egyetlen szín, amely nem végződik kiábrándulással.

Ádám = Danton

„Bakó ügyes légy órjást vesztesz el” – Ádám

X. szín: Prága II.

Ádám ismét a prágai udvarban van. – helyszín

A forradalom után még tűrhetetlenebbnek érzi a hanyatló feudális világot, – idő

 ezért ennek megszűnését kívánja. Érdekes Kepler és tanítványának beszélgetése, ahol a diák belátja, hogy csak gondolkodás révén lehet nagyobb tudáshoz jutni.

XI. szín: London

A jelen kor Londonjában vagyunk.  – helyszín

A kapitalizmus tetszik Ádámnak, hiszen fejlettebb és szabadabb az eddigi társadalmi rendszereknél. Ez a szín is kiábrándulással végződik, mert Ádám felfedezi a hibákat. Olyan világot akar, ahol a közösség érdeke az elsődleges.

„Hagyd zajongni majd az élet korlátozza önmagát” – kar

(,inden megvehető árúvá silányodott)

XII. szín: Falanszter

A jövő szocializmust próbálja bemutatni. A rajzolt kép torz. A “falanszterhez” hasonlítja, ahol sivárság és szürkeség uralkodik. Az emberek csak számok, az egyéni képességek nem tudnak kibontakozni. A művészetet és irodalmat tiltják, mert hasznot nem hoz. Ádám itt is kiábrándul.

XIII. szín: A világűr

A világűrben Ádám egyedül érzi magát, így arra kéri Lucifert, hogy hozza vissza a földre. Lucifer teljesíti.

 „A cél voltakép mi is? A cél, megszűnte a dicső csatának, a cél halál, az élet küzdelem, s az ember célja e küzdés maga” – Ádám

XIV. szín: Jégvilág

Visszatérnek a Földre, ahol jégkorszak uralkodik. Ádámot megrendíti az emberek elkorcsosulása, szörnyűnek látja a világot. Vissza akar térni a jelenbe. Az álom itt véget ér, és Ádám felébred.

„Sok az eszkimó kevés a fóka”- Ádámnak mondja egy eszkimó

XV. szín: Paradicsomon kívül

Ádám felébred, és reménytelennek látja a jövőt. Öngyilkos akar lenni, de Éva megmenti. Megmondja, hogy anya lesz. Ádám elmondja az Úrnak, hogy milyen kétségek gyötrik. A mű végén elhangzik a biztató szózat: “… ember küzdj, és bízva bízzál!”

„Mondottam ember: küzdj és bízva bízzál!” – úr

A mű fő alakjai:

A hős tanulási tapasztalási folyamaton megy át, csalódik mindig, próbát áll ki, meghal, és újjászületik.

Ádám: igen rokonszenves számunkra. Mindig az igaz ügyért harcolt. A vereség után volt ereje az újrakezdéshez. A politikához nem volt reális érzéke. Sokáig Lucifer befolyása alatt állt. Az olvasó örül, amikor megszabadul a gonosz uralmától. (optimista, idealista, küzd és remél)

Lucifer: a rosszat, a tagadást képviseli. Eszét rosszra használja. Ádámnak ellentéte, de kiegészítője is. Ellenszenves vonása, hogy az embert rabszolgájává akarja tenni. A végén vereséget szenved, amit az olvasó örömmel fogad. (tagad, pesszimista, tényeket lát, tagadás szelleme, mindent is megkérdőjelez)

Éva: a jónak és a gonosznak a sajátos keveréke. Túlsúlyban a jó van. Kedves, jószívű és igazságos. Máskor viszont önző, kacér és pénzéhes. A legvégén válik egyértelműen rokonszenvessé, amikor megmenti Ádámot. Ő képviseli az érzelmet.

Ádám és Lucifer :  jelképek, folyamatosan viaskodnak egymással, és folyamatosan ki egészítik egymást

Éva is jelkép: szépség, érzékenység, gondoskodás, női érték

A mű kivételes jelentősége abból fakad, hogy az emberiség egyetemes történelmét feldolgozva keres választ, nemzeti és magánéleti problémákra is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük